Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2011 04:09 - Честит празник, българи!
Автор: risingfromtheflames Категория: Други   
Прочетен: 707 Коментари: 0 Гласове:
1




Честит 24-ти май!


Честит ден на писмеността, езика, културата (или каквото остана от тях)
Защото докато аз пиша това стотици хиляди хора си "чатят" на латиница, незачитайки нито правописа, нито пунктуацията.  Къде е сега Вазов да ни покаже колко прекрасен е българският език, къде е Паисий да попита "Не ви ли е срам?". Езикът загива. 

Заливат ни с чуждици, защото езикът трябвало да се развива, водят се спорове да се премахне ли кирилицата, защото всички развити държави на запад използват нея, а и то компютрите... А в сайта на Асоциация "Българска книга" гордо се мъдри благозвучното "Хепънинг по случай 24 май".  Но всички днес ще се появят по телевизията да ни честитят празника и да ни кажат, че трябва да сме горди, че сме българи.  А че трябва да заслужим да се наречем българи кой ще ни каже?  Езикът загива, хора, спасете го!

Мразя латиницата и никога няма да разбера защо е необходимо да използваш нея, когато имаме прекрасна азбука, специално пригодена към фонетичните особености на езика ни.  Ще кажете - пиша по-бързо на латиница.  Аз пък ще ви кажа - затова са измислили фонетичната кирилица.  Става точно толкова бързо, а не се и налага да се чудиш "sam" дали е "съм" или "сам".  Ще кажете, че се разбира в контекста на разговора, нали? Аз ще ви кажа, че е откровено казано глупаво да се осланяме на контекст, когато имаме наша си азбука, която не позволява да се стига до подобни двусмислици.  А докато водим този спор ти ще пишеш на латиница и без главни букви и препинателни знаци.  Докато езикът загива.

Другият ми любим "аргумент" е вечното "Аз да не съм в час по литература, че да трябва да пиша вярно?".  Откъде идва това толкова популярно разбиране, че правилно трябва да се пише само в час - не знам.  Аз все си мислех, че българският не е бил измислен с единствената цел да помогне да бъдат тормозени измъчените и криворазбрани деица в часовете по български език и литература.  Напротив, часовете по български и литература са измислени, за да ни помогнат да усвоим собствения си език.  В крайна сметка няма да спрем да го използваме, когато напуснем класните стаи, нали?  И без значение каква оценка си имал на злополучната матура, грамотен (или не) си оставаш завинаги.  (тук е моментът да вметна, че има една прекрасна група във Фейсбук - "Не знам се пише отделно за разлика от неграмотен". ;) )  Тук май е мястото да вметна, че ако някой изпитва непреодолимото желание да ме обвини, че просто не разбирам младите и тяхната култура и общуване.. не върви :) Нямам 20, а пиша сравнително грамотно и винаги на кирилица - нещо,с което могат да се похвалят и повечето от приятелите ми (с това падна и аргументът, че всички млади са неграмотни нехранимайковци без ценности и морал. Само отбелязвам).

Единственото ми обяснение за употребата на латиница е, че на латиница по-малко си личи колко точно си неграмотен :D "Прието" е, че на латиница никой не се старае и можеш да кажеш каквото искаш по какъвто начин искаш...без да се зачита един вид.  Това е малко като разликата в "Сори" и "Извинявам се".  Ама това е малко изсмукано от пръстите оправдание, по-подходящо за някой психоаналитик, седящ на кожен диван и четящ лекция за подсъзнателното желание на хората да избягат от отговорност и по възможност да не си носят последствията от думите, отколкото за мен, така че ще го оставя така :) 

Каквито и да са мотивите ви обаче, замислете се.  Защо не искаме да се гордеем с това, което имаме?  Защо не ценим и пазим това, което ни е дадени?  Не уважаваме ли езика си не уважаваме и себе си.  А ако ние самите не ценим това, което имаме... с какви очи ще се покажем пред света после?  
 
Пишете на кирилица, с главни букви, и запетайки.  Консултирайте се често с правописния речник, научете правилата за вметнати части и  членуване.  Пишете грамотно.  Моля ви.
 
Българският език го заслужава.

Честит празник, българи!


Тагове:   латиница,   24,   кирилица,   правопис,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: risingfromtheflames
Категория: Други
Прочетен: 18154
Постинги: 4
Коментари: 0
Гласове: 3
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930